Procesiune cu Moaștele Sf. Mc. Haralambie

     Vecernia, oficiată la Biserica Sf. Dumitru-Poștă pe 9 februarie, în cinstea Sfântului Sfințit Mucenic Haralambie, a fost urmată și de procesiunea în jurul Bisericii, în sens invers acelor de ceasornic, cu Sfintele Moaște ale Sf. Haralambie. Această mișcare inversă arată intrarea credincioșilor în timpul lui Dumnezeu, care este veșnic.

     Pentru că trăim întru spațiu multiconfesional, amintim în treacăt și cele trei forme de cinstire realizate în Biserica Ortodoxă: a) adorarea, care i se poate oferi doar lui Dumnezeu și care reprezintă un sentiment total de supune și de respect, încât El este Creatorul; b) supravenerarea, care i se cuvine Maicii Domnului, Prototip al vieții isihaste, așa cum o numește Sf. Grigorie Palama, ca una ce a realizat o rugăciune concentrată, fără răspândire, de un singur gând (monologhismos) aflându-se la Templu; viață despătimită (Bucură-te ceea ce ești plină de har, Domnul e cu tine),  și finalitatea rugăciunii dată de Întruparea Mântuitorului; c) venerare sau cinstire, dată sfinților. Toate aceste trei forme de cinstire pot fi rezumate în sintagma: „Ne închinăm lui Dumnezeu și îi cinstim sau respectăm pe sfinții lui”, printre care și Sf. Haralambie.

   Procesiunea, ca de altfel multe alte lucrări din cadrul cultului, își găsește temei în Sfânta Scriptura. Am putea aminti procesiunea realizată cu Chivotul Legii în jurul Ierihonului, de către preoții din timpul lui Iosua Navi, pentru a-l captura:

     Atunci a zis Domnul către Iosua: „(…) Duceţi-vă împrejurul cetăţii toţi cei buni de război şi înconjuraţi cetatea câteodată pe zi. Aceasta să o faceţi şase zile. Şapte preoţi să poarte înaintea chivotului şapte trâmbiţe din corn de berbec, iar în ziua a şaptea să ocoliţi cetatea de şapte ori şi preoţii să trâmbiţeze din trâmbiţe.” (Iosua 6, 3-4); „Şi aşa chivotul Domnului a plecat împrejurul cetăţii şi a înconjurat-o o dată; apoi a venit în tabără şi a rămas în tabără. A doua zi Iosua s-a sculat dis-de-dimineaţă şi preoţii au ridicat chivotul Domnului; Şi cei şapte preoţi, care purtau cele şapte trâmbiţe, mergeau înaintea chivotului Domnului şi trâmbiţau din trâmbiţe; cei înarmaţi mergeau înaintea lor, iar celălalt popor venea în urma chivotului Domnului şi preoţii trâmbiţau din trâmbiţe” (Iosua 6, 11-13).

img_9446_resizeimg_9443_resizeimg_9429_resizeimg_9415_resizeimg_9423_resizeimg_9449_resizeimg_9444_resizeimg_9467_resizeimg_9442_resizeimg_9469_resizeimg_9472_resizeimg_9450_resizeimg_9457_resizeimg_9488_resizeimg_9453_resizeimg_9487_resizeimg_9459_resizeimg_9485_resizeimg_9493_resizeimg_9495_resizeimg_9494_resizeimg_9498_resizeimg_9509_resizeimg_9552_resizeimg_9521_resizeimg_9504_resizeimg_9492_resizeimg_9481_resizeimg_94977_resizeimg_9524_resizeimg_9538_resize

Foto: Laura Dobre

 

 

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.